Jak zrobić sympozjum samorządów? – krakowska dobra praktyka z projektu 100 lat dla pokoju

Monika Witalis-Malinowska i Anna Morżkowska ze Społecznej Szkoły Podstawowej nr 4 im. Juliusza Słowackiego STO w Krakowie w minionym roku szkolnym realizowały we współpracy z nami projekt 100 lat dla pokoju w Europie. Poniżej prezentujemy ich relację i dobrą praktykę – organizację seminarium dla samorządów szkolnych.

img_1236-2

Projekt „100 lat dla pokoju” zrealizowany został w ramach działań szkolnych zespołów projektowych, zajmujących się prawami człowieka i wychowaniem do samorządności. Zespoły te zorganizowały Sympozjum Samorządów Szkolnych Szkół Podstawowych STO pod hasłem „Sto lat dla pokoju”. Odbyło się ono w naszej szkole w dniach 22-23 kwietnia 2016 r.

W sympozjum wzięli udział uczniowie i uczennice klas 4-6 – reprezentujący samorządy ze szkół podstawowych Społecznego Towarzystwa Oświatowego, a także nauczycielki – opiekunki samorządów szkolnych ( około 54 uczestników, nie licząc grupy organizatorów)

 Uczestnicy:

  1. Społeczna Szkoła Podstawowa nr 35 STO, Legionowo
  2. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 STO im. Jana Nowaka Jeziorańskiego, Warszawa
  3. Społeczna Szkoła Podstawowa nr 2 STO, Warszawa
  4. Zespół Szkół Społecznych im. Lotników Morskich STO, Darłowo
  5. Społeczna Szkoła Podstawa nr 24 STO, Warszawa
  6. Społeczna Szkoła Podstawowa nr 2 STO, Białystok
  7. Społeczna Szkoła Podstawowa STO,Kluczbork
  8. Społeczna Szkoła Podstawowa STO im. Ireny Sendlerowej, Ciechanów
  9. Społeczna Szkoła Podstawa nr 4 im. J.Słowackiego STO, Kraków – organizator

Organizatorzy – nauczyciele  : Małgorzata Starczewska-Aksamit – główna organizatorka i koordynatora działań, Dorota Zatorska i Dorota Wiśniowska – autorki gry terenowej, Adam Musiał – przewodnik po Muzeum Schindlera, Monika Witalis-Malinowska i Anna Morżkowska – przygotowały warsztaty związane z wystawą poświęconą Annie Frank. Zaangażowani byli także inni nauczyciele i nauczycielki, którzy pomagali w organizacji działań, robili zdjęcia itp.

Organizatorzy – dzieci: członkowie samorządu szkolnego i chętni uczniowie przede wszystkim z klas 6 – około 20 osób.

Panie Dorota Whitten i Joanna Wajda z fundacji Dom Pokoju przyjęły nasze zaproszenie i  poprowadziły warsztaty dotyczące rozwiązywania konfliktu i mediacji rówieśniczych.

Mottem spotkania był cytat z filmu „Wspomnienie Anny Frank” :

Wolność jest wtedy, kiedy zasypiasz ze świadomością, że nikogo nie skrzywdziłeś, bo wolność
i dobroć to jedno i łatwo codziennie to osiągnąć

Cele  naszych działań to:

  • Integracja i wymiana doświadczeń Samorządów szkół STO
  • Poznanie metod warsztatowych Peer Teaching i Open Space oraz udział w „Mediacjach  rówieśniczych”
  • Udział w projekcie „Sto lat dla pokoju w Europie”
  • Kreatywne uczestnictwo w grze miejskiej i happeningu
  • Nauka budowania świadomej wspólnoty historycznej
  • Uwrażliwienie na prawa człowieka, promowanie idei pokoju i tolerancji.

Przebieg sympozjum

Sympozjum rozpoczęło się w piątek 22.04 około godz. 12.00. Po zajęciach integracyjnych oraz wprowadzeniu w tematykę i przebieg działań, rozpoczęła się gra miejska.

Podzieleni na kilkuosobowe zespoły goście zwiedzali Kraków pod opieką naszych uczniów i nauczycieli. Wykonując zadania w poszczególnych punktach, poznawali losy miasta i jego mieszkańców w czasie II wojny światowej. W trakcie gry uczestnicy odkrywali słowa-klucze, najważniejsze hasła projektu, które pojawiały się w czasie trwania całego Sympozjum.

img_0703

Gra skończyła się w muzeum Fabryka Emalia Oskara Schindlera. W czasie zwiedzania wystawy „Kraków – czas okupacji 1939-1945” dzieci dowiedziały się, jak wyglądało życie Żydów w wojennym Krakowie. Na zakończenie miał miejsce happening „Ptaki Pokoju”, podsumowujący grę miejską i wprowadzający w drugi dzień sympozjum.

Drugiego dnia uczestnicy sympozjum zostali podzieleni na dwie grupy i pracowali w dwóch blokach tematycznych. Jeden z nich poświęcony był Annie Frank. Na początku semestru szóstoklasiści z naszej szkoły zostali poinformowani planowanym sympozjum i wprowadzeni w jego tematykę.  Aby wziąć w nim udział, należało przeczytać „Dziennik Anny Frank”. Zgłosiło się 14 osób. Wystawa poświęcona Annie Frank została zaprezentowana ochotnikom kilka dni przed sympozjum. Za pomocą poznanych we Wrocławiu i Amsterdamie metod, przygotowałyśmy dzieci do oprowadzenia po wystawie gości – uczestników sympozjum. My poprowadziłyśmy część wstępną zajęć – „ badanie poziomu” wiedzy o Annie Frank – i podsumowanie, podczas którego goście wybierali jedno zdjęcie z wystawy, uzasadniali wybór oraz opowiadali o swoich emocjach i skojarzeniach związanych ze zdjęciem. Blok zamykała swobodna dyskusja w kręgu, podczas której uczestnicy mogli podzielić się swoimi przeżyciami i przemyśleniami związanymi z historią Anny Frank i ofiarami konfliktów w ogóle. Celem naszych zajęć było uświadomienie dzieciom, czym kończy się nienawiść do drugiego człowieka oraz brak zrozumienia dla odmienności i różnorodności

Drugie zajęcia, w których wzięli udział uczestnicy sympozjum, wprowadziły dzieci w temat mediacji rówieśniczych – tak ważnych w rozwiązywaniu konfliktów. Tę część poprowadziły panie Dorota Whitten i Joanna Wajda, trenerki Edukacji Pokoju, zaproszone do udziału w sympozjum.

Nasze dwudniowe działania podsumowaliśmy tworząc „ mapę myśli” Każdy uczestnik na małych karteczkach zapisywał swoje przemyślenia na różne tematy: co dał mu udział w sympozjum, co go poruszyło, czego się nauczył, z jakimi wspomnieniami wyjedzie z Krakowa. Kartki z zapiskami przykleiliśmy potem na dużej planszy i powiesiliśmy na korytarzu szkolnym, by wszyscy uczniowie, nauczyciele i rodzice mogli zapoznać się z efektem naszych działań. Stworzyliśmy również galerię zdjęć z sympozjum.

img_0729

Wystawa poświęcona Annie Frank pozostała w naszej szkole jeszcze kilka dni. Obejrzały ją dzieci z klas 4- 6 oraz młodzież z gimnazjum i liceum. Uczniowie SP nie tylko oglądali wystawę – klasy uczestniczyły w takich samych zajęciach, jakie odbyły się w czasie  sympozjum i poznały historię Anny Frank z ust swoich kolegów.

Zorganizowane przez nas sympozjum spotkało się z bardzo pozytywnymi reakcjami. Zarówno dzieci jak i nauczycielki w rozmowach z nami podkreślały wagę poruszanych tematów i ich aktualność. Doceniono także poziom merytoryczny zajęć i atmosferę.

Na ręce Dyrekcji wpłynęły liczne podziękowania za możliwość wzięcia udziału w naszym przedsięwzięciu, co jest dla nas bardzo pochlebne i świadczy o zadowoleniu uczestników sympozjum.

Wnioski

Realizację projektu uważamy za bardzo udaną. Nasze działania spotkały się z niezwykle pozytywnym przyjęciem i odzewem. Uczestnicy mocno angażowali się w zadania i aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Jako przedstawiciele samorządów szkolnych zapowiedzieli, że po powrocie przedstawią swoje doświadczenia innym uczniom w szkole. To ważne – chodziło nam właśnie o to, by rozprzestrzeniać idee i pomysły.

Najciekawsze było dla nas doświadczenie z wprowadzeniem metody Peer Teaching. Choć stosowałyśmy ją wcześniej, bałyśmy się, że będzie to zbyt duże wyzwanie dla naszych uczniów, przede wszystkim ze względu na ich młody wiek i poważny, budzący wielkie emocje temat. Tymczasem okazało się, że nasi uczniowie bardzo dobrze sobie poradzili. Opowiadając rówieśnikom o losach Anny Frank, narodzinach faszyzmu i działaniach antyżydowskich w ogóle, wykazali się wiedzą i zrozumieniem tematu. Nie uczyli się na pamięć gotowych formułek, mówili własnymi słowami, dzielili się spostrzeżeniami i wrażeniami, odwoływali do swoich doświadczeń ( np. związanych z samotnością, konfliktami w rodzinie, pierwszą miłością). Dzięki temu dzieci, które nas odwiedziły, a potem inni uczniowie naszej szkoły, bardzo zaangażowali się w zajęcia i chętnie opowiadali o swoich odczuciach. Warto podkreślić, że nie wybrałyśmy do pracy z wystawą najzdolniejszych uczniów – każde dziecko, które chciało się zaangażować, mogło to zrobić.

Bardzo podobało się nam również rozwiązywanie konfliktów drogą mediacji i doświadczenia ze Szkoły Pokoju w Amsterdamie. W tym roku w szkole powstał zespół projektowy „Dobre relacje”, który zajmie się tym zagadnieniem.

Serdecznie dziękujemy za możliwość udziału w projekcie. Było to dla nas bardzo ciekawe doświadczenie.

Monika Witalis-Malinowska, Anna Morżkowska

Społeczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Juliusza Słowackiego STO w Krakowie

 

 

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s